27 лютого 2024 року відбулася онлайн-зустріч педагогічних працівників професійної спільноти учителів української мови та літератури “Модельні навчальні програми для 7-9 класів & Підручники для 7 класу”. На зустрічі були розглянуті наступні питання:
- Якими критеріями керувалася педагогічна спільнота вашого навчального закладу, обираючи модельні навчальні програми з української мови та літератури?
- Чи враховували ви відповідність переліку мовних тем і художніх творів, зазначених у модельних навчальних програмах та вміщених у підручниках з мови та літератури, які ви обрали для роботи під час навчального процесу?
- Що вас, як фахівців не влаштовує в модельних навчальних програмах та підручниках з української мови та літератури?
Порівняння модельних навчальних програм для 5-6 та 7-9 класів
«Українська мова. 5-6 класи» & «Українська мова. 7-9 класи» авт. Голуб Н.Б., Горошкіна О.М.
У пояснювальній записці програми наголошується на функціях мови:
- світоглядну (формує у свідомості дитини власну концептуальну картину світу, забезпечує засвоєння і прийняття світобачення, що базується на традиціях і цінностях її народу);
- об’єднувальну (мова єднає кожну родину у велику спільноту – український народ);
- пізнавальну (засобами мови учні пізнають кожен навчальний предмет, світ довкола й себе в ньому);
- розвивальну (мова розвиває пам’ять, уяву, спостережливість, естетичний смак, чуття міри, такту тощо).
Мета навчання української мови співзвучна.
Завдання відповідно до мети такі ж. Мета навчання та завдання відповідно до мети аналогічні в обох програмах.
Є відмінність у принципах укладання програми. 5-6 класи першим принципом є принцип світоглядності (дібрані теми й поняття сприяють розвиткові в суб’єктів освітнього процесу наукового уявлення про мову, її функції, системний характер, багаті виражальні можливості, роль у житті й становленні людини тощо) у 7-9 класі останнім у переліку є принцип – комунікативної значущості (добір матеріалу, що полегшить комунікацію).
Вертикаль і горизонталь у структурі обох програмах є аналогічними.
Структура програми для 5-6 класів концентрично-спіральна, що забезпечує поступове розширення й поглиблення мовних знань, системне, а не епізодичне набуття пізнавального досвіду.
Вертикаль у структурі програми 7-9 класів представлена трьома ключовими компонентами: «Очікувані результати» (1). «Зміст навчального предмета» (2) і «Види навчальної діяльності» (3), а горизонталь – трьома змістовими лініями: мовною, мовленнєвою і соціокультурною.
Змістовний компонент програми также поділений на блоки предметний, метапредметний й компетентнісний. Шляхи реалізації програми мовної освіти в обох програмах ідентичні
У програмі 7-9 класів наголошується, що навчання української мови має виходити за межі академічності курсу, учні мають усвідомити, що мова не лише складна система, але й живий організм, багатовіковий носій мудрості, маркер кордонів нашої держави, хранителька унікальної української культури, надійний інструмент пізнання й порозуміння, ефективний засіб самовираження, джерело естетичної насолоди. Її лексичні й фразеологічні злитки фіксують норми і правила гармонійного спілкування, активне послуговування мовою гарантує розквіт держави і збереження її кордонів.
Програма покликана змінити ставлення до мови як суспільного явища і шкільного предмета, виховати нове покоління компетентних носіїв мови зі сформованим мовним чуттям, мовними смаками і мовною стійкістю.
У програмі 7-9 класів, на відміну від програми для 5-6 класів, зазначено орієнтовну кількість годин на вивчення певної теми.
Вивчення практично кожного мовного тематичного блоку закінчується написанням есе, уроком узагальнення мовного матеріалу, контрольною роботою та її аналізом. Це скоординовує роботу вчителя під час тематичного планування.
«Українська мова. 5-6 класи» & «Українська мова. 7-9 класи» авт. Заболотний О. В., Заболотний В. В., Лавринчук В. П., Плівачук К. В., Попова Т. Д.
На початку пояснювальної записки автори зазначають, що мета навчання української мови – формування компетентного мовця, національно свідомої, духовно багатої мовної особистості.
Завдання навчального предмету в обох програмах ідентичні.
У програмі 7-9 класу фокусується увага на тому, що модельну програму зорієнтовано на компетентнісне навчання української мови та формування наскрізних умінь, визначених Державним стандартом.
Також у програмі зазначені принципи, на яких ґрунтується вивчення української мови, та рекомендовано кількість годин на вивчення української мови на рік.
У програмі враховано наступність між циклами навчання. Вона є логічним продовженням модельної навчальної програми з української мови адаптаційного циклу (5- 6 класи), створеної цим самим авторським колективом.
Позитивним моментом і дієвим помічником для вчителя в програмі є те, що автори наводять перелік видів навчальної діяльності (третя колонка основної частини), тем письмових робіт тощо. Учитель / учителька може обирати ті, які вважає найбільш актуальними й доцільними.
Українська література 7-9 клас