Site Loader
Новини

Педагогічні знахідки: Як моделювання ситуацій допомагає засвоєнню термінів курсу «Хімія».  У 7-му класі, під час вивчення поняття «каталізатор», окрім хімічних дослідів, які демонструють дію каталізаторів, я використовую метод моделювання ситуації в іншій площині. Ми з учнями обговорюємо ситуацію. Уявіть, що вранці ви дуже спізнюєтеся і ще не добігши до зупинки, бачите, що автобус ось-ось вирушить. Ваші дії? Відповідь очевидна: «Я буду бігти!». А уявіть, що за вами женеться собака! Ваші дії? «Бігти ще швидше!» – відповідають учні. Зрештою ви встигли на автобус. Ані ви, ані ваша репутація не постраждали. Собака теж залишився цілим і неушкодженим. Собака – це і є наш каталізатор, що пришвидшив ваш рух (хімічну реакцію), не змінившись.

Продовжуючи бесіду, ставлю проблемне питання: «Як ви вважаєте, чи всі хімічні реакції потрібно прискорювати?» Учні висловлюють власні думки, зазвичай усі хочуть пригальмувати процеси старіння, псування продуктів тощо. Я їм повідомляю про інгібітори – речовини, що уповільнюють хімічні реакції. Повертаючись до змодельованої ситуації, ми говоримо про те, що може вповільнити біг (наприклад, погана фізична форма, незручне взуття тощо), – це і є наші інгібітори.

Вивчаючи органічну хімію, дуже важливим є розуміння понять «ізомери» та «гомологи», усвідомлення різниці між ними.

Для пояснення цих понять, я використовую метод аналогії – ми знову повертаємося до реального життя. Демонструю два фото. На першому – зображено одну і ту саму модель одягу в різних розмірах (наприклад, спідниця).

Рис. 1 Спідниці у різних розмірах

Запитую в учнів, що вони бачать на фото, звісно ж вони кажуть, що бачать одну і ту саму річ у різних розмірах. На питання «Чим відрізняються у цьому конкретному випадку розміри?» учні відповідають: «Завдовжки – 10 см між сусідніми розмірами». Я, у свою чергу, зазначаю, що наявні спідниці – це гомологічний ряд:

СН4, СН3–СН3, СН3–СН2–СН3

метан – етан – пропан

А різниця завдовжки 10 см – гомологічна різниця СН2.

Далі – розглядаємо та обговорюємо таке фото.

Рис. 2 Спідниці одного розміру у різних фасонах

Це зображення візуалізує поняття «ізомери», що мають однаковий кількісний та якісний склад (у випадку спідниць — однакова кількість тканини та фурнітури) та різну будову (у випадку спідниць — фасон). Тобто, з однієї молекулярної формули (кількості тканини), ми можемо отримати різні речовини — ізомери (фасони). Наприклад:

С5Н12

СН3–СН2–СН2–СН2–СН3 — п-пентан

СН3–СН–СН2–СН3 — 2-метилбутан

|

СН3

 

СН3

|

СН3–С–СН3 — 2,2-диметилпропан

|

СН3

Сподіваюсь, що мої «ноу-хау» стануть у пригоді колегам, які, в свою чергу, поділяться власними знахідками

Автор: І. М. Шепенюк, учитель хімії та основ здоров’я, Чернівецький філософсько-правовий ліцей № 2

Журнал «Педагогічна майстерня» №7(103) липень 2019р.

Marina