22 червня 2022 року Центром професійного розвитку педагогічних працівників Конотопської міської ради Сумської області проведено консультування заступників директорів закладів освіти Конотопської міської територіальної громади з питання створення навчальної програми на основі модельної навчальної програми.
Створення навчальної програми є викликом для вчительських спільнот. Автори модельних програм пропонують свою допомогу по створенню навчальних матеріалів , навчальні ж програми створюються самими учителями для розуміння зв’яків, що є між стандартом, в якому зафіксовані загальні вимоги до обов’язкових результатів навчання і певним конкретним уроком. Треба розуміти, що модельна навчальна програма – це завдання рамки в межах якої вже учитель чи група вчителів (чи колектив учителів певної школи) створюють навчальну програму. Основою для такої навчальної програми може бути модельна навчальна програма, яка рекомендована Міністерством освіти, або, навіть, навчальна програма якогось авторського колективу, бо відповідальність за те, що відбувається у класі несе саме учитель. Тому учитель відповідально ставиться до програми за якою він буде працювати враховуючи потреби учнів, які мають право голосу в Новій українській школі. Навчальна програма затверджується педагогічною радою закладу освіти.
У чому відмінність між модельною і навчальною програмою?
В модельній навчальній програмі ми бачимо орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів, пропонований зміст (який може трансформуватися – бо це ще не остаточний зміст того що має викладатися на певних уроках) і види навчальної діяльності.
Автори МНП дають можливість реалізації академічної свободи кожного вчителя, тобто не обмеження, не окреслення суворих рамкою
У навчальній програмі не можна змінювати обсяг досягнення очікуваних результатів, тому що це є елементи Державного стандарта. У навчальній програмі очікувані результати містять деталізовані результати навчання за певними темами.
У навчальній програмі відбувається й деталізація змісту (в модельній навчальній програмі він пропонований, тобто він ще може бути видозмінений, тобто щось може бути додано, конкретизовано і це робиться з огляду на наявні ресурси і на потреби учнів).
Також навчальна програма містить перелік видів начальної діяльності , які упорядковані й підтримували один одного.
Наведемо приклад деталізації, упорядкування видів навчальної діяльності для навчальної програми інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» авт. модельної навчальної програми Т. Коршевнюк. Спробуємо порівняти орієнтири для оцінювання у державному стандарті, через які прописуються обов’язкові результати навчання.
Навчальна програма несе деталізацію певних очікуваних результатів і відповідно створення навчальних матеріалів буде спрямоване на те, щоб забезпечити оці очікувані деталізовані результати.
Якщо говорити про те, що нова українська школа підтримує відповідальність учнів за своє навчання, ініціативність учнів, їхню активність в ході навчання, то шлях який можна запропонувати дітям в такий ситуації, щоб очікувати їхню ініціативність, активність й відповідальність – це шлях проблемного навчання. Це те, що за багато років вже апробовано і в зарубіжних школах і в наших школах. І безумовно рушієм проблемного навчання є проблемні питання які постають, їх ми не бачимо ні в державному стандарті , ні в модельній навчальній програмі, вони з’являються саме на рівні навчальної програми. Учитель чи автори навчальної програми закладають їх, але знов таки це пропоновані проблемні питання, тому що діти у класі можуть запропонувати учителю власні проблемні питання вході розгляду певної теми.
Зверніть увагу, якщо говорити про деталізацію змісту навчальної програми у мовно-літературній галузі, то у Державному стандарті не представлено текстів для опрацювання , вони з’являються в навчальних модельних програмах, де кожен колектив авторів запропонував свій список текстів, яких забагато, але ж це пропонований список. Тому розробляючи навчальну програму вчитель може обирати тексти для вивчення. Якщо, наприклад , у модельній навчальній програмі може бути пропоновано 6-7 текстів, то у навчальній програмі учитель, чи колектив учителів, який складає НП на певний проміжок часу обмежується 2-3 текстами.
І все це ми можемо реалізувати за допомогою конструктора створення навчальних програм, розробленого фахівцями проєкту «Навчаємося разом». Такий конструктор дає змогу редагувати очікувані результати, які закладені у модельній програмі до стану деталізованих очікуваних результатів, які будуть в навчальній програмі. Так само можна редагувати зміст, види навчальної діяльності, які можуть бути скориговані відповідно до теми.