Сучасне освітнє середовище являє собою складну організовану систему, у рамках якої вирішуються не лише освітні завдання, а й відбувається соціалізація та психологічний розвиток особистості. В освітньому середовищі проходить значна частина життя людини: дошкільне дитинство, молодший шкільний та підлітковий вік, юність. У ньому формуються і набувають подальшого розвитку міжособистісні взаємини дитини з однолітками, педагогами, батьками, іншими людьми причетними до освітнього процесу.
Однією із складових психологічно безпечного освітнього середовища є міжособистісні відносини. Якість міжособистісних відносин впливає на створення безпечного середовища у закладі освіти. Командоутворення є важливим елементом в освітньому процесі, оскільки воно сприяє розвитку навичок співпраці, спілкування та взаємодії серед учнів. Особливого значення це набуває в умовах сьогодення, коли освітній процес все частіше здійснюється у онлайн-форматі і спілкування між учнями відбувається здебільшого у соціальних мережах.
Ось кілька ключових аспектів, чому командоутворення важливе в освіті:
– розвиток соціальних навичок: працюючи в командах, учні вчаться слухати інших, висловлювати свою думку, аргументувати та домовлятися, адже це розвиває їхні навички ефективного спілкування та співпраці, які є необхідними в будь-якій сфері життя;
– вміння вирішувати проблеми: робота в команді дає можливість вирішувати складні завдання разом, командний підхід допомагає знаходити різноманітні шляхи вирішення проблем, оскільки учасники можуть об’єднати свої знання та досвід;
– відповідальність і лідерство: у команді кожен учасник має свою роль і несе відповідальність за результат роботи, це стимулює розвиток лідерських якостей та відповідальності за спільні досягнення;
– інклюзивність і взаємодопомога: командоутворення сприяє інтеграції всіх учнів, зокрема тих, хто може мати труднощі в навчанні; співпраця допомагає створити атмосферу підтримки та взаємодопомоги, що покращує загальний навчальний процес;
– підвищення мотивації: коли учні працюють у командах, вони часто відчувають більший ентузіазм і мотивацію до навчання; спільна робота може стати джерелом натхнення та підтримки, що сприяє більш глибокому засвоєнню матеріалу.
Таким чином, командоутворення в освітньому процесі не лише покращує академічні результати, а й допомагає підготувати учнів до майбутньої професійної діяльності та життя в суспільстві.
Саме темі командоутворення і було присвячене засідання творчої групи практичних психологів, яке відбулося 17 жовтня 2024 року на базі Центру професійного розвитку педагогічних працівників Конотопської міської ради. В ході засідання члени творчої групи (Логвінова Світлана, Волошкова Юлія, Благодарова Юлія, Філічева Наталія, Ясько Ганна) та психолог Центру Шкурко Олена підвели підсумки роботи творчої групи, визначили терміни щодо поширення досвіду та напрацювань серед учасників освітнього процесу, та визначили нові пріоритетні напрямки роботи творчої групи на 2024-2025 навчальний рік.