Відкритий урок — це ефективний засіб взаємодії всіх його учасників, особливо учнів і вчителя. Це свято, після завершения якого горять очі, зашкалюють емоції. І лише чути: «Так, у нас вийшло!», «Ми змогли!» Після такої спільної діяльності відносини в системі «учень—учитель» стають тіснішими, переходять на вищій ступінь порозуміння.
Любов БРОВКІНА, методист Маріупольського міського науково-методичного центру, Донецька обл.
Концепцією Нової української школи проголошено, що «насамперед творчому та відповідальному вчителю, який постійно працює над собою, буде надано академічну свободу». Відкритий урок насамперед є формою презентації цієї академічної свободи у виборі стратегій, методів і способів навчання.
Відкритий урок — це унікальна форма демонстрації вчительської практики. Це одна із форм PR- технології з метою:
• демонстрації методичних і педагогічних напрацювань, використання інноваційних технологій у роботі над методичною проблемою;
• презентації «себе» (учителя-професіонала) для педагогічної, батьківської спільноти;
• навчання молодих учителів;
• звіт про педагогічні досягнення.
Відкритий урок — не місце для експериментів.
Під час підготовки до уроку слід зважати на те, для якої категорії присутніх його буде організовано: педагогів-однодумців, контролюючих органів, батьків, учнів тощо. Від цього залежить зміст уроку, форма організації навчальної діяльності, методичні прийоми, так звані «родзинки» уроку. Відкритий урок вимагає від учителя великої психологічної концентрації, педагогічної гнучкості, здібності оперативно вносити корективи в хід уроку. У жодному разі відкритий урок не можна репетирувати, бо під час проведення це буде жалюгідне видовище. Новизна й оригінальність уроку буде сприяти підвищенню активності школярів, активізувати їх розумову діяльність.
Особливою категорією присутніх на уроці є батьки.
Під час організації відкритого уроку в присутності батьків треба зважати на таке :
• щоб урок був зрозумілим, слід зробити акцент на повній реалізації одного із завдань (навчальної, розвивальної, виховної мети);
• проводити такі уроки на початку та в кінці навчального року;
• для налагодження відносин між дітьми й батьками бажано проводити уроки, де організовано їхню спільну діяльність;
• у батьків значний інтерес викликають уроки-огляди навчальних досягнень учнів; І
• для забезпечення мотивації до отримання нових знань необхідно проводити уроки-презентації нових технологій;
• важливо активізувати батьків до обговорення уроку, вислухати їхні індивідуальні побажання та пропозиції.
УСПІШНИЙ ВІДКРИТИЙ УРОК : підготовка й організація
(рекомендації вчителю)
Крок 1. Визначальний
• Визначити методичну мету відкритого заходу.
• Визначити категорію учасників, яких плануєте запросити.
• Проаналізувати рівень знань кожного учня з навчальної теми, уміння дитини презентувати себе.
Крок 2. Змістовний
• Тема уроку має відповідати навчальній програмі й календарно-тематичному плануванню.
• Під час вибору теми проаналізуйте навчальний матеріал, який дасть змогу якнайкраще продемонструвати розроблені прийоми й методи, новітні технології.
• Зміст уроку має бути зрозумілим для всіх присутніх.
• Вищий рівень майстерності: проводити відкриті уроки на соціально значущі теми.
Крок 3. Методичний
• На відкритому уроці використовуйте інноваційні методи та прийоми: інформаційно- комунікативні, мотиваційно-стимулюючі, ефективні прийоми контролю якості навчальних досягнень.
• Забезпечте чітке виконання етапів уроку незалежно від форми проведення.
• Пріоритетними повинні бути групові та колективні форми організації.
• Варто передбачити, щоб кожну дитину було видно з «вигідної» сторони, тобто, щоб вона могла проявити свої здібності, знання, уміння.
• Основний критерій успішного уроку — високий темп. Лише похвилинне планування, логічний перехід від одного виду діяльності до іншого забезпечить такий темп.
• Детально продумайте види контрольно-оцінної діяльності. Вона може бути у формі контрольних карток, портфоліо, фішок, «валізок» тощо.
• Сплануйте різні види рефлексії настрою, діяльності, результатів навчання протягом усього уроку.
Крок 4. Психологічний
• Ефект відкритого уроку найбільше залежить від активності учнів.
• Емоційний настрій учнів і вчителя важлива умова проведення уроку. Позитивний настрій учителя, його впевненість, уміння залучити кожну дитину до активної діяльності на уроці — це запорука успіху.
• Учні повинні бути ознайомлені з методичними прийомами, формою організації уроку. Не бажано на відкритому уроці застосовувати незнайомі технології.
• Забороніть собі покарання учнів за незнання, низьку активність, зауваження за поведінку.
• Заплануйте, на якому етапі уроку, до якого виду діяльності дитина буде залучена.
• Забороніть собі здійснювати психологічний тиск на учня: «Не підведи мене і клас», «Не вивчиш, виставиш себе на посміх», «Хоч раз підготуйся добре» тощо.
Крок 5. Технологічний
• Вступне слово на початку уроку має вирішальне значення для настрою дітей. Бажано щоб вступ був оригінальним за формою і змістом (афоризм, притча, казка, віршований текст тощо).
• Окрім плану-конспекту бажано проектувати — режисерувати урок і підготувати сценарій (для себе). Якщо вчитель дуже хвилюється, можна використати технологічні картки, алгоритми, плани для учнів. Так, учитель буде мати кілька хвилин перепочинку.
• Краще на уроці не використовувати розлогі монотонні пояснення, виступи учнів із рефератами, однотипні форми роботи тощо. Обережно застосовуйте електронні презентації, які складаються з текстової інформації великої за обсягом.
• Мова вчителя повинна бути виразною, емоційною, зрозумілою для всіх присутніх.
• Індивідуальні й групові форми роботи повинні бути короткими за часом.
• Бажано присутніх осіб залучити до активної діяльності створенням окремих груп або введенням їх до учнівських.
Крок 6. Презентаційний
• Відкритий урок є візитівкою професійної компетенції вчителя. Необхідно продемонструвати сильні сторони, найефективніші прийоми, унікальний стиль викладання і спілкування з учнями.
• Ефект уроку визначається шляхом презентації «родзинки» уроку (методичного прийому, форми організації тощо).
• Важливо забезпечити присутніх сценарним планом уроку, дидактичним матеріалом, усім комплексом рефлексивних засобів.
Крок 7. Підсумковий
• Заздалегідь підготуйте матрицю для самоаналізу уроку. Самоаналіз має бути коротким, лаконічним, конкретним.
• Можна побудувати діаграму зміни психологічного комфорту на різних етапах уроку.
• Варто оцінити кожен прийом, метод з огляду на його вплив на формування в учнів відповідних компетентностей.
• Під час наступної зустрічі з учнями (бажано наступного дня) вислухайте їх «осмислені» емоції.
• Використайте прийом «Стоп-кадр»: викладіть на сайті фото, відео, відгуки учнів, батьків тощо.
Поради керівникам
Відкритий урок є ефективною формою поширення та пропаганди педагогічного досвіду. Основною метою такого заняття стає демонстрація інноваційних форм і методів навчально-виховної роботи, аналіз дидактичної ефективності використання методичних прийомів. З одного боку, такий підхід надасть вчителю можливості презентувати результати своєї роботи над науково-методичною темою. З другого, маємо шанс стимулювати вчителів до використання цих прийомів у педагогічній практиці.
Заступник директора повинен чітко розуміти, які завдання треба реалізувати й допомогти вчителю знайти найвигідніші форми організації діяльності учнів на уроці. Бажано для надання допомоги залучити керівника методичного об’єднання, групу творчих педагогів.
Важливо заздалегідь анонсувати перед педагогічним колективом майбутнє відкрите навчальне заняття. А також організувати вчителів відвідати такий уроку (змінити розклад уроків, зацікавити новизною прийомів, запросити для підтримки колег тощо). Після завершення уроку обов’язково варто проаналізувати урок, визначити переваги обраної форми, технології, відзначити здобутки вчителя та учнів. Доречно після уроку провести колективний аналіз «Я буду використовувати в своїй діяльності…», «Цей прийом… значно підвищив ефективність уроку». Бажано підготувати картки, алгоритми аналізу уроку й організувати їх заповнення всіма присутніми педагогами. Адміністрація навчального закладу розділяє з учителем і успіх, і неуспіх відкритого уроку.
Газета “Завуч” №3(621), лютий 2018